Знайшла цікаву інформацію. надіюсь що комусь стане в пригоді. http://www.chumak.vn.ua/index.p....3-38-54
Вас затримала охорона сумермаркету?
Юридично, охоронці у супермаркетах – ніхто. Спеціального закону, який би якось регулював їхню роботу, немає. Щоб захиститися від необізнаних охоронців, насамперед треба знати, що охорона супермаркету не має законних прав затримувати, оглядати, а тим більше, здійснювати обшук. Охорона має право лише викликати міліцію. Здійснювати обшук – це повноваження правоохоронних органів, якщо вони мають достатньо підстав.
Але магазин може взяти на охорону працівників органів Державної служби охорони при Міністерстві внутрішніх справ. Вони мають значно більші права під час виконання службових обов'язків і прирівнюються до працівників правоохоронних органів. Яку б назву не мав підрозділ, але напис "Державна служба охорона" на нашивці на рукаві має бути обов'язково
За статтею 264 Кодексу України про адміністративні правопорушення, провести "особистий огляд" мають право саме вони – Служба безпеки, Збройні сили, міліція, митники і прикордонники. Такі охоронці мають бути у формі, з нашивками з написом "Державна служба охорони" і назвою підрозділу.
Огляд здійснюється у випадках:
• коли особа затримана в момент здійснення крадіжки або безпосередньо після її здійснення;
• наявності ознак здійснення крадіжки у вигляді слідів на одязі і речах;
• коли очевидці прямо вкажуть на дану особу як на особу, що здійснила крадіжку;
• порушення пропускного режиму;
• коли є наявні показання технічних засобів. В даному випадку – запис камери спостереження.
Держохоронці можуть обшукати Вас лише з понятими однієї з Вами статі, в окремому приміщенні і з обов’язковим складанням протоколу.
Якщо охоронець - з приватної фірми
Охоронці супермаркету можуть лише затримати Вас, якщо запідозрять у крадіжці: «На сьогодні приватні охоронці мають право лише затримати особу, яка посягає на об'єкт охорони, негайно сповістити (це прямий обов'язок) орган внутрішніх справ за місцем перебування, не допускати на місце події сторонніх осіб, застосовувати при потребі засоби оборони. Застосування будь-якого адмінстягнення, в тому числі штрафу, не передбачається».
Тому, якщо Вас затримали, то як мінімум запитайте у охоронця документ. Приватна фірма? Просіть пояснень. Якщо обґрунтувань ніяких, і охоронець хоче «просто подивитися», можете спокійно йти далі. Якщо чіплятиметься – викликайте міліцію і намагайтеся привернути якомога більше уваги.
Якщо ж у охоронця дійсно є пояснення затримання, то попросіть його викликати міліцію. Не хоче? Викликайте самі. Ні в які «кімнатки» і «підсобки» йти не погоджуйтесь, а якщо Ви вже там опинилися – слідкуйте за сумками і кишенями. Щоб нічого не підкинули.
Одразу після примусового обшуку, пишіть заяву в міліцію. Доводом стануть свідчення інших покупців, які бачили як Вас «шманають» та записи відеокамер, які теж потрібно вимагати від адміністрації.
Не пускають із сумкою – знайте свої права!
З сумкою в торговий зал не пускають, а на камері схову напис «Адміністрація відповідальності не несе»?
Ви маєте право зажадати книгу скарг і пропозицій і залишити в ній відповідний запис із вказівкою про порушення прав споживачів.
Адже магазин порушує принцип публічності договору, оскільки він не має права відмовити в продажі товарів громадянинові за наявності можливості продати відповідний товар або зробити послугу (занесена в зал сумка продажу ніяк не перешкоджає).
Відповідно до Закону України “Про захист прав споживачів”, як і “Порядку здійснення торговельної діяльності й правил торговельного обслуговування населення”, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України №833 від 15.06.2006 р., НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО обов’язок покупців здавати свої речі в камери схову супермаркетів для реалізації права на здійснення покупок.
Варіантів вирішення два. Або «пробиватися» в магазин зі своїми речами (знову таки, юридично охоронець – ніхто. Тому його вимоги незаконні). Або все ж таки залишити речі в камері схову.
За статтею 942 Цивільного кодексу, будь-який магазин завжди НЕСЕ відповідальність за здані Вами речі. Підтвердження цьому – видача номерного жетона, ключа з номером, бирки чи будь-якого іншого знаку, що свідчить про прийняття речей на зберігання.
Якщо ж працівники супермаркету не додивилися за Вашою сумкою, то вони зобов'язані відшкодувати Вам збитки в повному розмірі вартості речей, що були в ній (включаючи і саму сумку також). Якщо в супермаркеті відмовляються компенсувати вартість вкраденої (загубленої) речі, слід викликати міліцію.
Адміністрація супермаркетів та охоронці про ці особливості законодавства знають, проте замовчують про них. І якщо ви також будете про низ знати, то зможете захистити свої права.
Як діяти, коли Ви випадково розбили товар у магазині?
Випадки, коли в торговому залі у покупців вислизає з рук чи падає з полиці товар, трапляються доволі часто. І тут мова йде не про зумисні дії споживача, а про випадкові, викликані тіснотою, незручним розташуванням продукції. У такій ситуації на розгубленого покупця, як правило, «сиплються» звинувачення з боку персоналу торгового закладу та вимоги сплатити вартість пошкодженого товару.
Незважаючи на типовість ситуації, чинними нормативно-правовими актами зазначені правовідносини не врегульовані. А тому вирішення конфлікту, у якому обидві сторони вважають себе потерпілими, залежить передусім від людських якостей конкретних осіб.
Як правильно діяти у такій ситуації? Перш за все зберігайте спокій та не піддавайтеся на можливі звинувачення і образи у Вашу сторону. Ваші права захищені Законом України «Про захист прав споживачів».
Відповідно до положень цього закону, «продавець зобов'язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції. Забороняється примушувати споживача придбати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту», що слід розуміти, як Ваше право вивчати інформацію з етикеток різноманітних товарів, перш ніж зробити свій вибір. Випадково розбитий товар не був Вашим вибором.
Якщо Ваші усні аргументи не вплинули, пишіть заяву на ім’я керівника торгового підприємства з проханням не пред’являти до Вас вимог оплатити розбитий товар на підставі Закону України «Про захист прав споживачів». Прослідкуйте за реєстрацією поданого Вами документа.
Якщо необхідно, зверніться з відповідною заявою до місцевого управління з питань захисту прав споживачів. Візит представника управління до торгового закладу швидко погасить будь-які вимоги щодо оплати товару, а конфлікт вирішиться на Вашу користь.
Таким чином, відстояти свої права у ситуації, коли Ви випадково розбили товар, не так важко, як здається. Адже покупці, які знають свої права, завжди діють впевнено й спокійно, а працівники торгівлі, в свою чергу, отримавши від Вас письмову заяву з посиланням на чинне законодавство, швидше за все вирішать справу на користь споживача та не затягуватимуть конфлікт.
Адвокат м. Вінниця Чумак Д.П.
Останнє оновлення (Вівторок, 22 лютого 2011, 21:31)